Un total de 217 pages a été trouvé avec le mot clé Guide.

So, We’re Gonna Play Together

Auteur·trice Julia Greip
Année de publication 2024
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Pre-game calibration is a skill that can be developed and refined, just like most other parts of larp. This article is a guide about pre-game calibration.
Mots clés Guide Metatechniques

La note d'intention

Auteur·trice Benoit Nicaise
Année de publication 2018
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Article expliquant ce qu'est une note d'intention, qu'y mettre et les pièges à éviter.
Mots clés Guide
Fichier : La_note_dintention__Benoit_Nicaise.pdf Télécharger

Quelques techniques pour utiliser et créer des moments de faible intensité en jeu

Auteur·trice Lapin Marteau
Année de publication 2022
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Synthèse de l'atelier de Sandy Bailly sur les phases de jeu dites de faible intensité réalisé à BEta Larp 2021 et liste de techniques et d’astuces pour rendre tout leur intérêt à toutes ces petites phases de jeu que nous avons l’habitude de délaisser.

10 ways to make your larp look better without spending more

Auteur·trice Claus Raasted
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé There’s been a lot of talk about production quality of games, how do you increase your production quality on a low budget? What are some tricks for creating immersive sets, awesome costumes, and effects?
Mots clés Game Design Guide

A Primer on Safety in Roleplaying Games

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2014
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Just like the risk of a bike crash is worth the pleasure of riding, so too do most roleplayers find that the pleasure of roleplaying worth the risks. With that in mind, I offer up some of the classic safety techniques. A lot of them overlap, or are ways of getting at some of the same things.

Practical Tips for Writing Larp Critique

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé This is a little bonus advice from Alex Roberts and Lizzie about the nuts and bolts of writing larp critique. It’s loosely connected to our recent three-part series on larp critique, and it’s an attempt to think through some of the unique practicalities of larp critique that might differ from other forms of critique.
Mots clés Guide Review

How to Write Good Larp Critique

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Welcome to the final part of designer Alex Roberts and Lizzie’s three-part series on larp critique. Previously, we defined larp critique, particularly in contrast to reviews and criticism. We went on to explore how critique serves both the medium and the community in a positive way.

Since we published our first post on critique, we’ve had many responses asking the same question: “How?” How should critique be structured, and delivered? What defines good critique, and what pitfalls should be avoided? It’s clear to us that there is a strong need in our community to foster productive and thoughtful discussion, and larpers are obviously very concerned with doing so in a way that is productive, and respectful of the considerable amount of energy that goes into designing and producing an experience for others. So, let’s wrap up this miniseries by addressing the question of how.
Mots clés Guide Review

A Template for the Player Organizer Contract

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Previously, Tor Kjetil Edland and I wrote about some mysteries around the player organizer contract. Today, I offer up the template I’ve developed over time as an event-runner. It’s not perfect, it’s not the only thing that works, and it’s not a one-size fits all document. Depending on what types of events you run, you might want to add, delete, or change sections. But at core, I think you’ll probably want to make sure you cover the same general areas.

This template doesn’t handle every possible facet of the event–you might want to put a section detailing recommended gear and game mechanics elsewhere, for example–but it contains the information you reasonably need to know about social participation. I’ve included some sample text to give a sense of what kind of content could go there.
Mots clés Guide Note d'intention

Tips for Starting and Running a Local Larp Community

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Today’s post of tips on starting local larp communities comes to us courtesy of the Local Larp Manifesto authors. Check out the manifesto here, and the explanation of the manifesto here.
Mots clés Communauté Guide

Building Larp Communities: Social Engineering for Good

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2014
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article explores the idea of consciously shaping live-action role-playing (LARP) communities to foster positive, inclusive environments. Stark argues that LARP organizers can implement specific social engineering strategies to create healthier and more welcoming spaces. These strategies include setting clear community standards, promoting inclusivity, and actively addressing conflicts. By designing the social aspects of LARP as thoughtfully as the games themselves, organizers can cultivate communities that not only function well but also encourage player retention and satisfaction​
Mots clés Communauté Guide

You’ve Got Character: Character creation in larp

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article delves into the process of crafting characters for live-action role-playing (LARP) games. Describe various methods of character creation, emphasizing the importance of aligning a character’s backstory with the game’s narrative and setting. The article explores the balance between creativity and practicality, offering tips for creating compelling, believable characters that enhance the overall LARP experience.

10 manières pour rendre les scènes de votre GN plus attractives sans dépenser plus

Auteur·trice Claus Raasted (Traduit par BE Larp / Benoit Nicaise et Mégane Mathieu)
Année de publication 2018
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Comment pouvons-nous améliorer nos réalisations avec un petit budget ? Pistes de réflexion et astuces.
Mots clés Game Design Guide

How to Become a Better Larper

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2014
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Larping is a skill, just like public speaking, writing, or painting. Practice makes better. So does self-awareness and concerted focus on improving your skills.
Mots clés Guide Interprétation

Knutepunkt for Noobs

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2014
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Each year Nordic larpers and folks from upwards of 20 countries meet up in Nordica to talk larp, play games, and argue a lot with one another at Knutepunkt. This year, I’m punching the ticket on my fourth and final KP country–Sweden.
But I remember my first time on this crazy Nordic larp tilt-a-wheel and thought I might offer a few tips for folks in the same shoes.

Race in Larp Checklist: What to think about

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2014
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé This post is the second in my series on Race in Larp. It builds on my first post, which sets out some of the dilemmas around race for game designers.

To quickly recap, in my last post I raised the point that all narratives are born into a larger cultural context that we don’t get to choose. And so, even if your larp isn’t dealing with race as a direct topic of the storyline, how you design it necessarily takes a slant toward race, just as say, it takes an angle on gender, or assumes certain things about social class. You can’t get out of dealing with race in your scenario–the only thing you can do is make a conscious choice about how you are dealing with it.
Mots clés Guide Interprétation

How to Run a Post-Larp Debrief

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2013
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article emphasizes the importance of post-LARP debriefs for processing experiences, sharing feedback, and fostering emotional closure. It discusses various methods for conducting debriefs, such as group discussions and individual reflections, and highlights their role in enhancing player satisfaction and community well-being. The piece suggests that effective debriefing can help address any negative feelings and solidify positive memories, ultimately contributing to a healthier LARP culture.

How to Plan a Basic Pre-Larp Workshop

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2013
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article provides guidance on planning a basic pre-LARP workshop to prepare participants for the game. It covers essential elements such as setting expectations, teaching game mechanics, and helping players get into character. The workshop aims to ensure that everyone is on the same page, enhancing both the gameplay experience and the overall enjoyment. Effective pre-LARP workshops can also build camaraderie and ease newcomers into the LARP environment.

Press Tips for Larp Groups

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé Since Leaving Mundania came out a few months ago, press, larp, and the relationship between the two of them has been on my mind. Rather than advise journalists and scholars on how to cover larp, I thought I’d focus on the other end of the equation, offering press tips for larp groups, helping larp organizers manage media coverage. In April, at Solmukohta, I spoke with many other lovely and smart people on a panel about how to do just that.
Mots clés Communication Guide

Advice For First-Time Larp Scholars

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2011
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article offers practical advice for first-time LARP scholars, emphasizing the importance of understanding the history, cultural contexts, and interdisciplinary nature of LARP studies. It encourages new researchers to engage with existing academic work, attend LARP events, and collaborate with others in the field. The piece also stresses the value of balancing personal experience as a player with scholarly objectivity to gain a well-rounded perspective on the subject.
Mots clés Guide Théorisation

How to Debrief a Freeform Game

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article offers guidance on running a successful debrief after a freeform LARP game. It emphasizes the importance of giving players a chance to process their emotions, reflect on their experiences, and discuss the game’s events in a structured way. The piece suggests using techniques like group discussions and individual reflections to ensure that players leave the game feeling heard and supported. Proper debriefing is presented as crucial for emotional closure and community building.

How to Cast a Freeform Game

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article provides practical advice on casting a freeform LARP game. It emphasizes the importance of understanding the players' preferences, personalities, and play styles to match them with suitable characters. The piece also discusses strategies for handling sensitive topics and ensuring a balanced and engaging experience for all participants. Effective casting is framed as crucial to creating a harmonious and enjoyable game environment.

Larp Likes and Dislikes

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article discusses common likes and dislikes in LARP, focusing on elements such as game mechanics, narrative styles, and social dynamics that appeal to or frustrate players. It emphasizes the importance of clear communication between organizers and participants to manage expectations and improve the gaming experience. By understanding player preferences, game designers can create more engaging and enjoyable LARP experiences.
Mots clés Guide Pannel

La Salle sensorielle

Auteur·trice Mirella Machancoses López | trad Laura Stéphan
Année de publication 2023
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet artcile définit ce qu'est un espace sensoriel (White Room / Safe Room), l'intérêt du concept pour les participant·es et donne des conseils pour le mettre en place.

Répertoire des Outils de sécurité émotionnelle

Auteur·trice Mirella Machancoses López | trad Laura Stéphan
Année de publication 2023
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet article reprend un ensemble de techniques pour assurer la sécurité emotionnelle en GN et JDR.

Comment organiser un GN de manière efficiente

Auteur·trice Juhana Pettersson | Trad ThomasS
Année de publication 2022
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'article propose une approche efficiente de l'organisation de GN ayant pour but de maximiser les résultats en minimisant les énergies nécessaires. Le but de la recherche de cette efficience est de préserver les organisateurs·trices de l'épuisement (au contraire du modèle des Heures Infinies présenté dans l'article) voir d'envisager une rentabilités pour celleux qui souhaitent professionaliser leur activité.

Pour des espaces plus sécurisés II (côté organisation)

Auteur·trice Mirella Machancoses López | Trad Laura Stéphan et Yves Zavaleta
Année de publication 2024
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Qu’il s’agisse d’une entreprise, d’une association ou d’un groupe d’amis sans entité juridique, une organisation peut prendre des mesures spécifiques essentielles pour faire évoluer les choses, mais également difficiles à mettre en œuvre sans un minimum de formation sur le sujet. Comme pour l’article précédent, je m’appuierai en grande partie sur l’excellent ouvrage de Shawna Potter, Cómo crear espacios más seguros es [Comment créer des espaces plus sécurisés]. J’espère sincèrement que ces quelques lignes vous aideront pour amorcer un changement et faire en sorte que vos espaces deviennent des espaces plus sécurisés pour toutes.

Six points à retenir quand on écrit un GN

Auteur·trice Steve Darlington | Trad Claire Teillet
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'auteur propose six points important à tenir compte lors de l'écriture d'un jeu. Il retire ces 6 points d'une précédente expérience (en freeform) de création qui a obtenu de bons retours.

Une bonne description de personnage

Auteur·trice Martin Enghoff | Trad Nicolas Pottier
Année de publication 2018
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Comprendre le personnage que l’on interprète lors d’un jeu de rôles grandeur nature (GN) est essentiel pour l’incarner correctement, que ce soit pour vous immerger dans le personnage ou pour cabotiner.

La clé de cette compréhension se trouve dans une bonne description. Cet article va se concentrer sur ce qu’on doit trouver dans une telle description, quelle présentation et quelle longueur il est préférable d’adopter. On se préoccupera principalement de la présentation des personnages pour des GN « normaux », c’est-à-dire où le cadre de jeu est (plus ou moins) sérieux et qui durent au moins une journée.

Les Murder Parties

Auteur·trice Allen Varney | Trad Véra
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'article explique en quoi ces jeux de rôle grandeur nature consistent, et comment ils diffèrent des autres types.

L'article détaille aussi les différentes étapes nécessaires pour organiser une Murder Party, depuis la création du scénario jusqu’à la gestion des interactions sociales pendant le jeu. Il met en lumière l'importance d'un bon équilibre entre la complexité du scénario et la fluidité des interactions entre les joueurs.

Apprendre par la fiction

Auteur·trice Thomas Duus Henriksen | Trad Luca Ungaro
Année de publication 2017
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet article traite des problèmes théoriques liés à l’utilisation du média « fiction basée sur un jeu de rôle [JdR] » pour l’apprentissage et l’éducation. On se concentrera sur la façon dont les participants peuvent développer, par ce média, de nouvelles perspectives sur un sujet ou un phénomène. La rédaction de ce texte a été motivée par des tentatives très critiquables d’utiliser le jeu de rôle pour répondre aux besoins d’éducation et de développement de la nouvelle économie.

Trois concepts fondamentaux pour les organisateurs de GN

Auteur·trice Rune Lippert | Trad Thomas Pichegru
Année de publication 2015
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet article présente trois principes fondamentaux qui ont été utilisés dans deux GN Danois.

Le premier concept s’appelle “Si tu peux, alors tu peux”. Il a d’abord été une manière générale d’aborder les GN basés sur des règles, mais s’est développé au cours du temps en un style à part entière de pratique du Grandeur Nature.

Les deux autres concepts traitent de ce qui devrait attirer votre attention lorsque vous concevez une intrigue de GN, selon notre expérience d’organisateurs.

L’idée principale était que la dimension légendaire (c’est-à-dire l’aventure, ou l’histoire) est plus intense lorsqu’elle est vécue de manière subtile et à petite dose, ainsi que quand l’histoire a pour cadre une société crédible et fonctionnelle, où l’étendue complète de la hiérarchie est représentée.

L’essentiel de la conduite de projet

Auteur·trice Mikel Sander | Trad Elendil
Année de publication 2015
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'auteur donne 7 conseils pour être un bon gestionnaire de projet lorsque vous organisez votre GN. Ces conseils concernent essentiellement la gestion de votre équipe orga.

Jeu de rôle et théorie du chaos

Auteur·trice Markus Montola | Trad Anne-Claire Touchais
Année de publication 2013
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'article explore les liens entre la théorie du chaos et les jeux de rôle (JdR). Il montre comment l’imprévisibilité et la complexité des systèmes en JdR sont similaires à celles du chaos dans les sciences. Les interactions entre joueurs, ainsi que l’impact des décisions et des dés, créent des dynamiques qui rendent chaque partie unique et imprévisible. Cette approche valorise l'idée que les petits choix peuvent avoir de grandes répercussions dans un scénario, et comment la créativité et l’adaptabilité des maîtres de jeu sont essentielles pour guider ces systèmes chaotiques.

Pas besoin d’être Shakespeare… pour bien jouer une histoire d'amour dans vos parties

Auteur·trice Lilian Cohen-Moore | Trad Marina
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Les histoires d’amour [entre personnages] arrivent pendant les parties de jeu de rôle – à condition qu’on les laisse fleurir. Nous avons tous assisté à des romances insipides lors des campagnes de JdR sur table ou durant des parties de Grandeur Nature. Mais les histoires d’amour ne doivent pas constituer une intrigue éloignée de votre scénario. Lorsqu’elles sont bien conçues, elles peuvent bâtir et détruire des royaumes, déclencher une guerre, ou entraîner un flot de conséquences passionnées et imprévues.

En Garde – à vue !

Auteur·trice Robert Oglodzinski | Trad Pal'
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet article traite des méthodes d’interrogatoire… Et de comment mettre en scène l’arrestation des personnages.
Mots clés Guide Interprétation

Comment organiser une campagne de Grandeur Nature

Auteur·trice Alex Gill | Trad Rappar
Année de publication 2003
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé L'auteur propose plusieurs points d'attention dans le cadre de l'organisation d'un campagne de GN de petit format (10 à 50 PJ). Il se concentre sur plusieurs thématiques : les base des dynamiques de l'univers, l'intrigue et l'organisation pratique côté MJ.

La Méthode d’écriture de soirées-enquêtes

Auteur·trice Steve Hatherley | Trad Antoine Drouart & Pierre Carmody
Année de publication 2003
Type de ressource
  • Article
Langue FR
Résumé Cet article propose une méthode d'écriture en 10 étapes pour les soirées enquête ou les freeform.

Larp Safety Design Fundamentals

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2020
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé In this invited paper, leading experience designer Johanna Koljonen outlines basic considerations for larp safety design with a focus on opt-in/opt-out principles.

She describes the history and application of three particular safety and calibration mechanics – the OK check-in, the tap-out, and the lookdown – and integrates their use into broader systems for safety design.

The Two-Meaning Lookdown & Forcing Your Playstyle Preference On Others

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article discusses the "Lookdown" mechanic and how it can be used to control play intensity. It explores the risks of a single player imposing their playstyle preference on others, potentially forcing a lower intensity in scenes. The author stresses the importance of designing calibration tools and player expectations based on the LARP's objectives. Careful management of player selection, pre-game procedures, and clear consent mechanisms are essential to balancing inclusivity and intense playstyles.

Toolkit: The “See No Evil” or Lookdown

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article discusses the "Lookdown" mechanic in LARP as a way for players to opt out of a scene without disrupting gameplay. It is a visual cue that indicates a player, not the character, wants to disengage from a situation, such as an uncomfortable or intense scene. The article explains how the mechanic can be adapted for various situations, like adjusting scene intensity, and emphasizes minimizing cognitive load to ensure ease of use in complex scenarios.

Home Menu Toolkit: The Tap-Out

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article explains the "Tap-Out" mechanic in LARP, which allows players to signal they need a break or lower the intensity of a scene without breaking immersion. By tapping their co-player, the scene pauses, and the player can choose to leave or continue at a reduced intensity. The system is designed to prioritize player well-being, helping participants navigate uncomfortable situations safely while maintaining the flow of the game.

Home Menu Toolkit: The OK Check-In

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article explains the "OK Check-In" mechanic used in LARP to ensure player well-being during play without breaking immersion. One player uses the "OK" hand signal to ask if another is okay, and the other can respond with a thumbs up (all is well), a neutral hand (uncertain or uncomfortable), or a thumbs down (not okay). This system helps maintain player safety and allows for quick, non-verbal communication during intense or emotional scenes.

Basics of Opt-in, Opt-Out Design pt 3: What They Need to Know at Signup

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé This article discusses the importance of managing player expectations in LARP games through clear communication at the time of sign-up. It emphasizes the need to inform players about key aspects like physical demands, game structure, roles, safety precautions, and logistics. Ensuring participants know what to expect helps avoid misunderstandings and ensures smoother gameplay, as well as safer, more enjoyable experiences for all. This transparency helps align the game’s design with player capabilities and preferences.

Basics of Opt-in, Opt-Out Design pt 4: Rage Quitting as a Measure of Your Expectation Management Skills

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article explores how "rage quitting" in LARP often results from unmet player expectations. It stresses the importance of clear communication to prevent disappointment, which usually stems from mismatches between what players expect and the actual game experience. The author emphasizes managing hype and attracting participants who are a good fit for the event, while addressing participant concerns calmly when issues arise.

Toolkit: Let’s Name This Baby! (Bow-Out Mechanics)

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé I’m writing about a tool that’s so new it doesn’t even have a name. And as is usually the case, talking about this online I was immediately told of an older, successfully play-tested example of almost exactly the same thing! So now we have a category of things. Yea!

Bow-out mechanic: a method used to opt out from a scene without pausing the game, while signalling to the other players that this is the case. Ideally combined with a fiction design where the absence of the character can pass unremarked or always has a natural explanation. (Especially in the latter case, a bow-out mechanic is technically a metatechnique).

Home Menu Dangers of Larp and of Dating

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article compares the risks and emotional experiences in LARP to those in dating. Both activities involve vulnerability, potential discomfort, and emotional highs and lows, but are accepted parts of life rather than inherently unsafe. LARP designers are encouraged to recognize emotional impacts while understanding that most risks are manageable, akin to the calculated risks taken in dating.

What I Think About When I Think About Larp Design, Part II: The Disciplines

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé In my previous post, I wrote about viewing the designable parts of your larp as not just the event’s run-time, but also pretty much everything leading up to it, and also everything that happens after, potentially for ever. (No, really).

Here are some of the things I mean in my mind when I think about larp design. (I drew the diagram with my finger again!) I’m explaining the different categories below; I’m sure there are totally more, but this is a good place to begin. Safety, trust and calibration systems goes across all of these. In the right-hand column you can see some examples of the kinds of design that is happening on each level.

What I Think About When I Think About Larp Design, Part I: The Total Larp

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé This article explores the concept of "Total Larp," where every phase—from announcement to post-event—contributes to the overall experience. It emphasizes that effective LARP design should extend beyond in-game mechanics, covering pre-event communications, player expectations, and post-event support to shape a cohesive, impactful experience. Planning each stage carefully helps reinforce trust and enhances the long-term impact on participants.

Narrative Experience Design Basics

Auteur·trice Johanna Koljonen
Année de publication 2016
Type de ressource
  • Article
Langue EN
Résumé The article explains the fundamentals of narrative experience design in LARP, emphasizing that it's not just game mechanics but also designing social and physical environments that shape player behavior. It explores how every participant can feel like a main character through well-crafted interactions, and how adjusting environmental factors (like accessibility and social cues) can enhance engagement and immersion.
Mots clés Game Design Guide

Embodiment in Online LARPing: Design Guidelines for Future LARP Designers

Auteur·trice Nang Hseing Noom Khay
Année de publication 2022
Type de ressource
  • Publication scientifique ou académique
  • Thèse, TFE ou mémoire
Langue EN
Résumé Online LARPing has been practiced for a long time, but gained its popularity as the Covid-19 pandemic hit. However, online platforms have some drawbacks and limitations in various aspects, for example, in embodiment, in accessibility, etc. This thesis aims to gain deeper insights into factors influencing players in terms of embodiment during online LARPing and important features that future online LARP designers should pay attention to. This thesis is a qualitative research aiming to create design guidelines through empirical investigations of online LARPing. For the empirical investigations, the study embraced an ethnographic approach through participatory observations, complimented by analysis of scripts and interviews with writers. The study then used the findings from the empirical investigations to understand what make players feel more embodied during an online LARPing and let the results inform the creation of design guidelines that could bring a higher degree of embodiment to online LARPing. The work is mainly a design proposal or a design guidance intended for future online LARP designers, instead of building a new technology or a new prototype. The design guidelines aim to create comprehensive recommendations to bring out more embodiment while LARPing online.

How To Develop Your Character In Game

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2012
Type de ressource
  • Article
  • Interview
Langue EN
Résumé The article provides tips for developing a LARP character in-game, emphasizing character flaws, goals, and growth through in-game experiences. Players are encouraged to allow their characters to evolve naturally, engaging in both success and failure to deepen authenticity. Advice includes starting with incomplete characters, reacting to the environment, and working with other players to establish relationships and arcs. These strategies help characters feel dynamic and immersive.

How To Find the Right Game

Auteur·trice Lizzie Stark
Année de publication 2011
Type de ressource
  • Article
  • Interview
Langue EN
Résumé The article provides advice on finding the right LARP by exploring various genres, observing the group’s play style, and reflecting on personal preferences. It suggests trying new roles or NPCing to gain a sense of fit and encourages post-game reflection to understand what makes a game enjoyable or not. If a game doesn’t align with personal goals or expectations, moving on is advised to ensure fun and meaningful participation.
Mots clés Débuter Guide
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10 ways to make your larp look better without spending more

Author Claus Raasted
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language EN
Resume There’s been a lot of talk about production quality of games, how do you increase your production quality on a low budget? What are some tricks for creating immersive sets, awesome costumes, and effects?

So, We’re Gonna Play Together

Author Julia Greip
Type of ressource
  • Article
Publication year 2024
Language EN
Resume Pre-game calibration is a skill that can be developed and refined, just like most other parts of larp. This article is a guide about pre-game calibration.

La note d'intention

Author Benoit Nicaise
Type of ressource
  • Article
Publication year 2018
Language FR
Resume Article expliquant ce qu'est une note d'intention, qu'y mettre et les pièges à éviter.
Tags Guide
Fichier : LaNoteDIntention_fichierfichier_La_note_dintention__Benoit_Nicaise.pdf Télécharger

Quelques techniques pour utiliser et créer des moments de faible intensité en jeu

Author Lapin Marteau
Type of ressource
  • Article
Publication year 2022
Language FR
Resume Synthèse de l'atelier de Sandy Bailly sur les phases de jeu dites de faible intensité réalisé à BEta Larp 2021 et liste de techniques et d’astuces pour rendre tout leur intérêt à toutes ces petites phases de jeu que nous avons l’habitude de délaisser.

A Primer on Safety in Roleplaying Games

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2014
Language EN
Resume Just like the risk of a bike crash is worth the pleasure of riding, so too do most roleplayers find that the pleasure of roleplaying worth the risks. With that in mind, I offer up some of the classic safety techniques. A lot of them overlap, or are ways o

Practical Tips for Writing Larp Critique

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language EN
Resume This is a little bonus advice from Alex Roberts and Lizzie about the nuts and bolts of writing larp critique. It’s loosely connected to our recent three-part series on larp critique, and it’s an attempt to think through some of the unique practicalities o
Tags Guide Review

How to Write Good Larp Critique

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language EN
Resume Welcome to the final part of designer Alex Roberts and Lizzie’s three-part series on larp critique. Previously, we defined larp critique, particularly in contrast to reviews and criticism. We went on to explore how critique serves both the medium and the
Tags Guide Review

A Template for the Player Organizer Contract

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language EN
Resume Previously, Tor Kjetil Edland and I wrote about some mysteries around the player organizer contract. Today, I offer up the template I’ve developed over time as an event-runner. It’s not perfect, it’s not the only thing that works, and it’s not a one-size

Tips for Starting and Running a Local Larp Community

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language EN
Resume Today’s post of tips on starting local larp communities comes to us courtesy of the Local Larp Manifesto authors. Check out the manifesto here, and the explanation of the manifesto here{.newta

Building Larp Communities: Social Engineering for Good

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2014
Language EN
Resume The article explores the idea of consciously shaping live-action role-playing (LARP) communities to foster positive, inclusive environments. Stark argues that LARP organizers can implement specific social engineering strategies to create healthier and mor

You’ve Got Character: Character creation in larp

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article delves into the process of crafting characters for live-action role-playing (LARP) games. Describe various methods of character creation, emphasizing the importance of aligning a character’s backstory with the game’s narrative and setting. The

How to Become a Better Larper

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2014
Language EN
Resume Larping is a skill, just like public speaking, writing, or painting. Practice makes better. So does self-awareness and concerted focus on improving your skills.
Tags Acting Guide

Knutepunkt for Noobs

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2014
Language EN
Resume Each year Nordic larpers and folks from upwards of 20 countries meet up in Nordica to talk larp, play games, and argue a lot with one another at Knutepunkt. This year, I’m punching the ticket on my fourth and final KP country–Sweden.
But I remember my fir

Race in Larp Checklist: What to think about

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2014
Language EN
Resume This post is the second in my series on Race in Larp. It builds on my first post, which sets out some of the dilemmas around race for game designers.

To quickly recap, in my last post I raised the point that all narratives are born into a larger cultural
Tags Acting Guide

How to Run a Post-Larp Debrief

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2013
Language EN
Resume The article emphasizes the importance of post-LARP debriefs for processing experiences, sharing feedback, and fostering emotional closure. It discusses various methods for conducting debriefs, such as group discussions and individual reflections, and high

How to Plan a Basic Pre-Larp Workshop

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2013
Language EN
Resume The article provides guidance on planning a basic pre-LARP workshop to prepare participants for the game. It covers essential elements such as setting expectations, teaching game mechanics, and helping players get into character. The workshop aims to ensu

Press Tips for Larp Groups

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language EN
Resume Since Leaving Mundania came out a few months ago, press, larp, and the relationship between the two of them has been on my mind. Rather than advise journalists and scholars on how to cover larp, I thought I’d focus on the other end of the equation, offeri

Advice For First-Time Larp Scholars

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2011
Language EN
Resume The article offers practical advice for first-time LARP scholars, emphasizing the importance of understanding the history, cultural contexts, and interdisciplinary nature of LARP studies. It encourages new researchers to engage with existing academic work

How to Debrief a Freeform Game

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language EN
Resume The article offers guidance on running a successful debrief after a freeform LARP game. It emphasizes the importance of giving players a chance to process their emotions, reflect on their experiences, and discuss the game’s events in a structured way. The

How to Cast a Freeform Game

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language EN
Resume The article provides practical advice on casting a freeform LARP game. It emphasizes the importance of understanding the players' preferences, personalities, and play styles to match them with suitable characters. The piece also discusses strategies for h

Larp Likes and Dislikes

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language EN
Resume The article discusses common likes and dislikes in LARP, focusing on elements such as game mechanics, narrative styles, and social dynamics that appeal to or frustrate players. It emphasizes the importance of clear communication between organizers and par
Tags Guide Pannel

La Salle sensorielle

Author Mirella Machancoses López | trad Laura Stéphan
Type of ressource
  • Article
Publication year 2023
Language FR
Resume Cet artcile définit ce qu'est un espace sensoriel (White Room / Safe Room), l'intérêt du concept pour les participant·es et donne des conseils pour le mettre en place.

Répertoire des Outils de sécurité émotionnelle

Author Mirella Machancoses López | trad Laura Stéphan
Type of ressource
  • Article
Publication year 2023
Language FR
Resume Cet article reprend un ensemble de techniques pour assurer la sécurité emotionnelle en GN et JDR.

Comment organiser un GN de manière efficiente

Author Juhana Pettersson | Trad ThomasS
Type of ressource
  • Article
Publication year 2022
Language FR
Resume L'article propose une approche efficiente de l'organisation de GN ayant pour but de maximiser les résultats en minimisant les énergies nécessaires. Le but de la recherche de cette efficience est de préserver les organisateurs·trices de l'épuisement (au co

Pour des espaces plus sécurisés II (côté organisation)

Author Mirella Machancoses López | Trad Laura Stéphan et Yves Zavaleta
Type of ressource
  • Article
Publication year 2024
Language FR
Resume Qu’il s’agisse d’une entreprise, d’une association ou d’un groupe d’amis sans entité juridique, une organisation peut prendre des mesures spécifiques essentielles pour faire évoluer les choses, mais également difficiles à mettre en œuvre sans un minimum d

Six points à retenir quand on écrit un GN

Author Steve Darlington | Trad Claire Teillet
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language FR
Resume L'auteur propose six points important à tenir compte lors de l'écriture d'un jeu. Il retire ces 6 points d'une précédente expérience (en freeform) de création qui a obtenu de bons retours.

Une bonne description de personnage

Author Martin Enghoff | Trad Nicolas Pottier
Type of ressource
  • Article
Publication year 2018
Language FR
Resume Comprendre le personnage que l’on interprète lors d’un jeu de rôles grandeur nature (GN) est essentiel pour l’incarner correctement, que ce soit pour vous immerger dans le personnage ou pour cabotiner.

La clé de cette compréhension se trouve dans une bon

Les Murder Parties

Author Allen Varney | Trad Véra
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language FR
Resume L'article explique en quoi ces jeux de rôle grandeur nature consistent, et comment ils diffèrent des autres types.

L'article détaille aussi les différentes étapes nécessaires pour organiser une Murder Party, depuis la création du scénario jusqu’à la ges

Apprendre par la fiction

Author Thomas Duus Henriksen | Trad Luca Ungaro
Type of ressource
  • Article
Publication year 2017
Language FR
Resume Cet article traite des problèmes théoriques liés à l’utilisation du média « fiction basée sur un jeu de rôle [JdR] » pour l’apprentissage et l’éducation. On se concentrera sur la façon dont les participants peuvent développer, par ce média, de nouvelles p

Trois concepts fondamentaux pour les organisateurs de GN

Author Rune Lippert | Trad Thomas Pichegru
Type of ressource
  • Article
Publication year 2015
Language FR
Resume Cet article présente trois principes fondamentaux qui ont été utilisés dans deux GN Danois.

Le premier concept s’appelle “Si tu peux, alors tu peux”. Il a d’abord été une manière générale d’aborder les GN basés sur des règles, mais s’est développé au cou

L’essentiel de la conduite de projet

Author Mikel Sander | Trad Elendil
Type of ressource
  • Article
Publication year 2015
Language FR
Resume L'auteur donne 7 conseils pour être un bon gestionnaire de projet lorsque vous organisez votre GN. Ces conseils concernent essentiellement la gestion de votre équipe orga.

Jeu de rôle et théorie du chaos

Author Markus Montola | Trad Anne-Claire Touchais
Type of ressource
  • Article
Publication year 2013
Language FR
Resume L'article explore les liens entre la théorie du chaos et les jeux de rôle (JdR). Il montre comment l’imprévisibilité et la complexité des systèmes en JdR sont similaires à celles du chaos dans les sciences. Les interactions entre joueurs, ainsi que l’impa

Pas besoin d’être Shakespeare… pour bien jouer une histoire d'amour dans vos parties

Author Lilian Cohen-Moore | Trad Marina
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language FR
Resume Les histoires d’amour [entre personnages] arrivent pendant les parties de jeu de rôle – à condition qu’on les laisse fleurir. Nous avons tous assisté à des romances insipides lors des campagnes de JdR sur table ou durant des parties de Grandeur Nature. Ma

En Garde – à vue !

Author Robert Oglodzinski | Trad Pal'
Type of ressource
  • Article
Publication year 2012
Language FR
Resume Cet article traite des méthodes d’interrogatoire… Et de comment mettre en scène l’arrestation des personnages.
Tags Acting Guide

Comment organiser une campagne de Grandeur Nature

Author Alex Gill | Trad Rappar
Type of ressource
  • Article
Publication year 2003
Language FR
Resume L'auteur propose plusieurs points d'attention dans le cadre de l'organisation d'un campagne de GN de petit format (10 à 50 PJ). Il se concentre sur plusieurs thématiques : les base des dynamiques de l'univers, l'intrigue et l'organisation pratique côté MJ

La Méthode d’écriture de soirées-enquêtes

Author Steve Hatherley | Trad Antoine Drouart & Pierre Carmody
Type of ressource
  • Article
Publication year 2003
Language FR
Resume Cet article propose une méthode d'écriture en 10 étapes pour les soirées enquête ou les freeform.

Larp Safety Design Fundamentals

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2020
Language EN
Resume In this invited paper, leading experience designer Johanna Koljonen outlines basic considerations for larp safety design with a focus on opt-in/opt-out principles.

She describes the history and application of three particular safety and calibration mecha

The Two-Meaning Lookdown & Forcing Your Playstyle Preference On Others

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article discusses the "Lookdown" mechanic and how it can be used to control play intensity. It explores the risks of a single player imposing their playstyle preference on others, potentially forcing a lower intensity in scenes. The author stresses th

Toolkit: The “See No Evil” or Lookdown

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article discusses the "Lookdown" mechanic in LARP as a way for players to opt out of a scene without disrupting gameplay. It is a visual cue that indicates a player, not the character, wants to disengage from a situation, such as an uncomfortable or i

Home Menu Toolkit: The Tap-Out

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article explains the "Tap-Out" mechanic in LARP, which allows players to signal they need a break or lower the intensity of a scene without breaking immersion. By tapping their co-player, the scene pauses, and the player can choose to leave or continu

Home Menu Toolkit: The OK Check-In

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article explains the "OK Check-In" mechanic used in LARP to ensure player well-being during play without breaking immersion. One player uses the "OK" hand signal to ask if another is okay, and the other can respond with a thumbs up (all is well), a ne

Basics of Opt-in, Opt-Out Design pt 3: What They Need to Know at Signup

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume This article discusses the importance of managing player expectations in LARP games through clear communication at the time of sign-up. It emphasizes the need to inform players about key aspects like physical demands, game structure, roles, safety precaut

Basics of Opt-in, Opt-Out Design pt 4: Rage Quitting as a Measure of Your Expectation Management Skills

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article explores how "rage quitting" in LARP often results from unmet player expectations. It stresses the importance of clear communication to prevent disappointment, which usually stems from mismatches between what players expect and the actual game

Toolkit: Let’s Name This Baby! (Bow-Out Mechanics)

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume I’m writing about a tool that’s so new it doesn’t even have a name. And as is usually the case, talking about this online I was immediately told of an older, successfully play-tested example of almost exactly the same thing! So now we have a category of t

Home Menu Dangers of Larp and of Dating

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article compares the risks and emotional experiences in LARP to those in dating. Both activities involve vulnerability, potential discomfort, and emotional highs and lows, but are accepted parts of life rather than inherently unsafe. LARP designers ar

What I Think About When I Think About Larp Design, Part II: The Disciplines

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume In my previous post, I wrote about viewing the designable parts of your larp as not just the event’s run-time, but also pretty much everything leading up to it, and also everything that happens after, potentially for ever. (No, really).

Here are some of

What I Think About When I Think About Larp Design, Part I: The Total Larp

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume This article explores the concept of "Total Larp," where every phase—from announcement to post-event—contributes to the overall experience. It emphasizes that effective LARP design should extend beyond in-game mechanics, covering pre-event communications,

Narrative Experience Design Basics

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume The article explains the fundamentals of narrative experience design in LARP, emphasizing that it's not just game mechanics but also designing social and physical environments that shape player behavior. It explores how every participant can feel like a m

Embodiment in Online LARPing: Design Guidelines for Future LARP Designers

Author Nang Hseing Noom Khay
Type of ressource
  • Scientist / Academic publication
  • Thesis
Publication year 2022
Language EN
Resume Online LARPing has been practiced for a long time, but gained its popularity as the Covid-19 pandemic hit. However, online platforms have some drawbacks and limitations in various aspects, for example, in embodiment, in accessibility, etc. This thesis aim

How To Develop Your Character In Game

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
  • Interview
Publication year 2012
Language EN
Resume The article provides tips for developing a LARP character in-game, emphasizing character flaws, goals, and growth through in-game experiences. Players are encouraged to allow their characters to evolve naturally, engaging in both success and failure to de

How To Find the Right Game

Author Lizzie Stark
Type of ressource
  • Article
  • Interview
Publication year 2011
Language EN
Resume The article provides advice on finding the right LARP by exploring various genres, observing the group’s play style, and reflecting on personal preferences. It suggests trying new roles or NPCing to gain a sense of fit and encourages post-game reflection

Creating Play in the Magical Classroom: Part 1

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume Playing a professor is great fun. You have the perfect excuse to play an over-the-top character and the classroom setting offers an entertaining combination of performance, run-time game mastering, and attentive, game-creating play.

Creating Play in the Magical Classroom: Part 2

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume While the professor is the leader of the class, the professor is not putting on a one-person show for the entertainment of the students. The professor is a facilitator who is helping to promote interactivity, participation, collaboration, risk-taking, and

Creating Play in the Magical Classroom: Part 3

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume As discussed in the previous section, a good class will provide players with something useful for the game as a whole: a deeper understanding of their own character, an opportunity to develop the relationships between their characters, knowledge or gossip

Creating Play in the Magical Classroom: Part 4

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume Magic school professors are inevitably strong characters. Whatever they are, they are to the extreme. Super wise, or bitter, or dotty, or eccentric. Actually, most of you can be eccentric, that just adds to the game.

Creating Play in the Magical Classroom: Part 5

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume In this series, we have had lots of examples of what is encouraged play for professors. Here are a few examples of discouraged play. Professors sit in a position of authority and players (and characters) will be conditioned to obey…

Creating Play in the Magical Classroom: Part 6

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume Most of the larp (but especially the last six hours of the game, when every remaining plot-line is culminating at the same time) will be great for students riding their respective plot trains, and an incoherent mess for anyone with…

Creating Play in the Magical Classroom: Part 7

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume This final part of the series gives practical examples on how to apply the techniques and ideas explained in the previous parts.

Creating Play in the Magical Classroom

Author Johanna Koljonen
Type of ressource
  • Article
Publication year 2016
Language EN
Resume Creating Play in the Magical Classroom is a multi-part guide to playing a teacher at the College of Wizardry and New World Magischola larps. While it was written specifically with these events in mind, it can be applied to many…

Larp websites – what info to include?

Author Mo Holkar (Initiative) and international community
Type of ressource
  • Tools
Publication year 2025
Language EN
Resume This is an attempt to gather together a checklist of the info that is generally considered useful to include on a larp website.
We’re trying to identify what should be there at the point that you’re inviting people to sign up for the larp – it doesn’t all need to be present for teaser sites, save-the-date sites, etc. But at the point of signup, this is what people would like to see, to inform their decision whether to sign up or not – is the idea.

Larp websites – what info to include?

Auteur·trice Mo Holkar (Initiative) & communauté internationale
Année de publication 2025
Type de ressource
  • Fiche technique / Fiche pratique
Langue EN
Résumé This is an attempt to gather together a checklist of the info that is generally considered useful to include on a larp website.We’re trying to identify what should be there at the point that you’re inviting people to sign up for the larp – it doesn’t all need to be present for teaser sites, save-the-date sites, etc. But at the point of signup, this is what people would like to see, to inform their decision whether to sign up or not – is the idea.

Ni vue, ni merci

Auteur·trice Collectif
Année de publication 2025
Type de ressource
  • Fiche technique / Fiche pratique
Langue FR
Résumé Mini guide pour éviter l'invisibilisation du travail des minorités de genre dans le milieu du JDR et GN. Vous y trouverez des témoignages de ce que nous subissons au quotidien dans nos milieux, des conseils, tests et outils pour devenir de meilleurs alliés.
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